top of page

Information om fortbildningen

För att fortbildning ska vara effektiv pekar forskning på att fem kritiska faktorer bör inkluderas

 

Ämnesfokus: Innehållet ska ha ett tydligt fokus på ett specifikt ämne.

Aktivt lärande: Den som går fortbildningen ska vara aktiv i sitt lärande och inte enbart passivt ta emot information.

Koherens: Innehållet ska vara direkt kopplat till och tillämpbar i den verksamhet den lärande jobbar i. 

Kollektivt lärande: Flera från samma enhet bör gå fortbildningen samtidigt och utföra delar av den tillsammans.

Ges tid: Det är viktigt att specifik tid avsätts för fortbildningen och att den pågår över ett visst tidsspann. Hur mycket tid och över hur långt tidsspann beror på innehållet, men minst 30 timmar spritt över minst en termin gäller i de flesta fall.

Dessa punkter är grunden för det fortbildningsmaterial som finns till boken "Lärare lär av läromedel".

---

Information om de olika delarna i paketen

Online coaching: Jag lyssnar in era tankar om läromedelsinköp (anledning till, omfattning, tidigare erfarenheter etc.), ställer frågor utifrån det och ger sedan en kort genomgång av läromedels betydels för lärarens och elevernas utveckling i undervisningen. Utifrån det ger jag sedan konkreta tips för hur du kan utvärdera olika läromedel utifrån forskningsbaserade ramverk för läromedelsanalys. OBS!!! Jag ger INTE direkta tips om vilket läromedel ni bör investera i, utan enbart fakta om läromedelsutvärdering och hur olika läromedel ger olika lärarstöd och förutsättningar för olika typer av undervisning. Syftet med coachingen är att ge er verktyg för ett informerat och medvetet val av matematikläromedel.

 

Självstudier: Utifrån boken "Lärare lär av läromedel" studerar du själv de delar som är relevanta för din verksamhet. Instuderingsfrågor som stöd för läsning och självstudier finns till varje kapitel i boken.

 

Föreläsning: Jag ger en föreläsning på 60 - 120 minuter som fördjupad introduktion till fortsatta självstudier. I föreläsningen ges en inblick i forskning om matematikläromedel och hur lärarhandledningar kan utgöra en kuskapskälla för lärare och fungera som en "bro mellan forskning och praktik".

 

Workshop: Ni arbetar i grupper och/eller enskilt med att under min handledning öva på att analysera/utvärdera matematiklärarhandledningar utifrån ett forskningsbaserat ramverk.

 

"Guiding in progress": Som ett led i att effektivisera fortbildningen ger jag en halv eller hel dags (beroende på antal deltagare) guidning i processen där vi går igenom vad som gjorts och formar utifrån det funktionella vägar framåt i arbetet.

Reflektionsstöd: Reflektion är en grundpelare för lärande och forskning pekar på att styrd reflektion är effektivare än ostyrd. Som avslutning på fortbildningen ger jag därför en halv eller hel dags (beroende på antal deltagare) stöd för personlig och gruppvis reflektion över fortbildnigens innehåll.

---

I samtliga paket (inte specialpaketet) används boken "Lärare lär av läromedel". Det rekommenderas att alla deltagare använder ett eget exemplar av boken så anteckningar kan göras i den.

bottom of page