BrehmerEducation
Fortbildning för lärare, skolledare och läromedelsinköpare
Forskning visar att läroböcker och lärarhandledningar i stor utsträckning både styr och stöttar lärare i planering och genomförande av matematikundervisning. Forskning visar även att det är mycket ovanligt att lärare får undervisning i hur de kan förstå, utvärdera och effektivt använda matematikläromedel. Detta har på senare år uppmärksammats inom såväl läromedelsforskning som i skolpolitik och den allmänna skoldebatten. T.ex. infördes 240701 ett examensmål för alla svenska lärarutbildningar - "visa förmåga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg".
Detta nya examensmål ger förhoppningsvis en gradvis ökadande kunskapsnivå gällande matematikläromedel hos svenska lärare. En kunskap som alltså ses som mycket viktig och som de allra flesta elever och lärare påverkas av, eller kanske snarare av bristen på denna kunskap? Detta gäller även redan verksamma lärare som inte haft det examensmålet i sin lärarutbildning, och enligt forskning troligen inte fått någon formell utbildning i hur man kan förstå, utvärdera och effektivare använda läromedel i planering och genomförande av matematikundervisning.
- - -
Jag har komponerat ett fortbildningspaket för lärare, skolledare och läromedelsinköpare, där fokus är hur man på ett forskningsbaserat sätt kan utvärdera matematikläromedel och samtidigt bättre förstå och effektivare använda de matematikläromedel man använder. Fortbildningspaketet fokuserar på frågor som;
- Hur kan jag utvärdera matematikläromedel så jag väljer rätt för min undervisning?
- Hur kan jag bättre förstå mitt matematikläromedel så jag kan använda det effektivare?
- Hur kan jag utveckla mina kunskaper om matematik och matematikundervisning via de läromedel jag använder?
BrehmerEducation.se
Läromedelsinköp
Online coaching för läromedelsinköpare
Få verktyg för att göra ett informerat och medvetet val av matematikläromedel!
Läromedel är lärarens viktigaste arbetsredskap för att planera och genomföra matematikundervisning. Valet av läromedel är viktigt ut flera aspekter, inte minst FÖR LÄRAREN!
Läromedelsinköp är en omfattande och viktig inverstering! Hur ska man välja matematikläromedel! Jag ger dig konkret coachning i hur du på ett forskningsbaserat sätt kan utvärdera vilket läromedel som passar DIN verksamhet.
Lärarfortbildning
Självstudier, gärna i grupp
Boken "Lärare lär av läromedel" (ISBN 9789144159881) är ett utmärkt verktyg för självstudier om matematiklärarkunskaper och matematikläromedel. Till varje kapitel finns instuderingsfrågor som är funktionella för självstudier.
Ett fortbildninigsmaterial till boken, riktat till lärare som på ett forskningsbaserat sätt vill utveckla sin lärarkompetens, finns på Studentlitteratur. Du kan även ladda ned materialet HÄR.
Jag erbjuder även möjlighet till en "snabbvariant" av motsvarande fortbildning. Denna innefattar egen inläsning utifrån direktiv jag tillhandahåller, samt en heldag med seminarium halva dagen och en workshop halva dagen.
För mer information om denna "snabbvariant", kontakta mig på brehmereducation@outlook.com.